Change Your Image
fomafomic
Reviews
Kick-Ass (2010)
Kick-Ass o 'rompi-culi'?
Questo film è una satira degli ormai classici film di supereroi, particolarmente credo dei Marvel (Spiderman) e della loro retorica buonista. Prendendo le mosse da questi familiari soggetti, Kick Ass sviluppa una storia crudele, cinica e piena di sorprese e di provocazioni allo spettatore. L'ottimo commento sonoro, la brillante costruzione delle scene e lo sviluppo della storia scandito dai perfetti brani musicali sono parte integrante e notevole della originalità e della indubbia complessiva riuscita del film. Violentissimo ed irrealistico, cinico, satirico e recitato a tratti volutamente sopra le righe (l'usualmente pessimo Cage qui è decisamente decente), Kick Ass ha in Hit Girl un personaggio che definirei epocale (una sboccata e letale lolita senza ammiccamenti sexy nel 2010). C'è uno stile cinematografico che ho visto ed amato nei film di Guy Ritchie come Lock and Stock, The Snatch (il regista era uno dei produttori) e Rock n' Rolla. Questo stesso sofisticato ed acido gusto inglese per la provocazione, lo humor macabro, le scene di violenza irrealistica, di turpiloquio e soprattutto la musica che pare prendere un ruolo affatto secondario. Forse davvero il migliore film del 2010. Definirlo 'male recitato', 'noioso', 'lento', 'malpensato' significa solo che, sì, non hai proprio seguito; magari non fa per te o meglio HAI sbagliato sala. Hai visto un film dei Vanzina; oppure cercavi Fast and Furious, o sei rimasto deluso perchè c'erano poche tette. Il film, purtroppo, è stato massacrato da un doppiaggio che da noi ha messo penose braghette ad ogni battutaccia di Hit Girl e degli altri personaggi, deteriorando irrimediabilmente il film, il ritmo ed il senso di alcuni dialoghi. Vergogna, e peccato. Consiglio a tutti di recuperarlo nel DVD originale ed aiutarsi con i sottotitoli se non lo avete ancora visto, almeno. Ho fatto così e ne vale davvero la pena.
Pietro (2010)
Man from the underground
'Pietro' is a brilliant tour-de-force by actor Pietro Casella according the skillful and raw plot and direction of director Daniele Granaglione. This desperate, miserable story really makes you touch and somehow feel empaty with the kind characters you usually read in the crime news. Pietro is a boy with a light handicap, whose life is subdued to the addiction of the brother and his problems with drug dealers and street gangsters. He trays to work a straight life of impossible dignity, inhibited more by a sad social role of clown for the brother and friends than by the hard, demeaning work or few perspectives of better life. The performances of the actors are the main thing; details as score and soundtrack sometimes in my opinion border on the Great Cinema, while the desperate story follows a somehow preventable dramathic path. This fine movie deserved a bigger notion at Locarno 2010 Film Festival for sure.
Il divo (2008)
Elio Petri lives
This is a great movie about a controversial, damned and tragic figure of Italian political world of the last 50 years, touching some of his notorious, never fully clarified trials as landmarks of career. A comedy, realized half as a subjective view of the facts, half as a conventional comedy narrative incorporating other known characters of the period. The deeply narcissistic, subtle and ambiguous nature of Andreotti is outlined with sharpness and sarcasm. You can only speak his "humanity" like Sorvillo does here, if you'd know the subject for many years as Italians do. This wonderfully acted and written great movie speaks to people who lived or know those years close, who have an idea of the period called "first republic", the years of the Cold War and terrorism in Italy. Servillo's acting is worth the film alone, but all the great actors around him are perfect and clearly highly enjoying the project.
Curiosity: if you have seen The Godfather Pt.3; "Il Divo" Giulio Andreotti is the bad Italian guy close to Vatican, fighting old Corleone Al Pacino... too bad Andreotti would never had been killed or clearly seen taking a position so unconfortable no way. This film is high art compared to that movie, though; this must be said.